Kuva: Creative Commons
Giovanni Dupré (1817-1882), Statua di Giotto (1845),
sita a Firenze presso la Galleria degli Uffizi.
sita a Firenze presso la Galleria degli Uffizi.
Maalaustaide ennen renessanssia ja sen jälkeen
Linkit tähän blogiin.
Pitkään kestäneen bysantin kauden taide oli koristeellista ja jäykkää, ympäristö esitettiin viitteellisesti, perspektiivi ja syvyysvaikutelma ilmenivät vain vaatteiden laskoksista. Maalauksia tehtiin hyviksi katsottujen normien mukaan.
Renessanssin airut
"La rivoluzione di Giotto è una questione di dettagli."
Giotton vallankumouksessa on kyse yksityiskohdista.
Giotto oli aikansa suurin taiteilija, merkittävä taiteen uudistaja. Hän edusti vielä keskiaikaa, mutta oli aikaansa edellä. Giotto nosti yli 200 vuotta kadoksissa olleen piirustustaidon uudelleen arvoonsa. Hän katkaisi kaavoittuneen bysanttilaisen taidesuunnan perinteen ja loi pohjaa Firenzen tulevalle naturalistiselle maalaustaiteelle. Giottoa pidetään renessanssin edelläkävijänä.
"La rivoluzione di Giotto è una questione di dettagli."
Giotton vallankumouksessa on kyse yksityiskohdista.
Giotto oli aikansa suurin taiteilija, merkittävä taiteen uudistaja. Hän edusti vielä keskiaikaa, mutta oli aikaansa edellä. Giotto nosti yli 200 vuotta kadoksissa olleen piirustustaidon uudelleen arvoonsa. Hän katkaisi kaavoittuneen bysanttilaisen taidesuunnan perinteen ja loi pohjaa Firenzen tulevalle naturalistiselle maalaustaiteelle. Giottoa pidetään renessanssin edelläkävijänä.
Giotton suuri luovuus mullisti kaiken
Giotton isä oli oppimaton maatyöläinen. Giotton kerrotaan jo kymmenvuotiaana osoittaneen poikkeuksellista lahjakkuutta niin älyllisesti, taiteellisesti kuin muutoinkin.
Giottosta tuli firenzeläisen taidemaalari Cimabuen oppilas. Cimabue oli huomannut Giotton lahjakkuuden. Opetuksen ja lahjakkuutensa avulla Giotto kehittyi nopeasti ja saavutti lopulta tason, joka ohitti kokonaan Cimabuen omien oppien taustalla olleen karkeapiirtoisemman kreikkalaisvaikutteisen tyylin. Giotton ympärille muodostui jo varhain ihailevien oppilaiden laaja piiri.
Giotton vaikutus länsimaiseen taiteeseen on valtava. Voidaan sanoa, että Giotto mullisti koko taidekäsityksen.
Vuonna 1334 Firenzen kaupunki antoi Giottolle kunnianimen Magnus Magister, Suuri Mestari.
Giotto tunsi myös Danten (1265 - 1321), josta maalasi myös muotokuvan. Dante puolestaan otti teoksessaan kantaa Cimabuen ja Giotton keskinäiseen kilpailuun.
"In Canto XI of his Purgatorio, Dante laments Cimabue's quick loss of public interest in the face of Giotto's revolution in art:
O vanity of human powers,
how briefly lasts the crowning green of glory,
unless an age of darkness follows!
In painting Cimabue thought he held the field
but now it's Giotto has the cry,
so that the other's fame is dimmed."
"In Canto XI of his Purgatorio, Dante laments Cimabue's quick loss of public interest in the face of Giotto's revolution in art:
O vanity of human powers,
how briefly lasts the crowning green of glory,
unless an age of darkness follows!
In painting Cimabue thought he held the field
but now it's Giotto has the cry,
so that the other's fame is dimmed."
Italiaksi
"Credette Cimabue nella pittura
tener lo campo, ed ora ha Giotto il grido,
si che la fama di colui è scura."
(Dante Alighieri, Purgatorio XI, 94-96)
Giotton elävä tyyli
"Giotto porta la vita in opere che, per tradizione, erano immagini statiche e immerse in un luogo senza né tempo né spazio e in cui trovare il desiderio di infinito."
Giotto otti mallikseen eläviä ihmisiä. Giotton maalausten henkilöille on ominaista luonnollisuus, kasvonilmeiden, eleiden, asentojen, olemusten ja toimien aitous, realismi, jopa dramatiikka. Giottolla oli tarkka havaintokyky ja kyky kuvata tunteita ja tunnetiloja kuten surua tai pelkoa. Giotton teokset sisältävät eläviä yksityiskohtia, ne herättävät tunteita, ne ovat mielenkiintoisia ja koskettavia.
Giotton maalaukset ovat kolmiulotteisia. Giotto saattoi maalata henkilöitä selkä katsojaan päin, mikä loi syvyyden vaikutelmaa. Sommittelu on vaihtelevaa ja luovaa. Katsoja ikään kuin vedetään mukaan kuvattuun tilanteeseen. Giotto on myös kuvannut tarkasti menneiden aikojen asuja.
"Si tratta di dettagli, perché è lì che si trova il vento nuovo che Giotto ha portato nell’arte, ovvero i sentimenti e le emozioni che si nascondono in una mano che stringe delicatamente un panneggio oppure nelle gote rosse e gonfie di un angelo."
tener lo campo, ed ora ha Giotto il grido,
si che la fama di colui è scura."
(Dante Alighieri, Purgatorio XI, 94-96)
Kuva: Public Domain
Kuva: Public Domain
Giotton elävä tyyli
"Giotto porta la vita in opere che, per tradizione, erano immagini statiche e immerse in un luogo senza né tempo né spazio e in cui trovare il desiderio di infinito."
Giotto otti mallikseen eläviä ihmisiä. Giotton maalausten henkilöille on ominaista luonnollisuus, kasvonilmeiden, eleiden, asentojen, olemusten ja toimien aitous, realismi, jopa dramatiikka. Giottolla oli tarkka havaintokyky ja kyky kuvata tunteita ja tunnetiloja kuten surua tai pelkoa. Giotton teokset sisältävät eläviä yksityiskohtia, ne herättävät tunteita, ne ovat mielenkiintoisia ja koskettavia.
Giotton maalaukset ovat kolmiulotteisia. Giotto saattoi maalata henkilöitä selkä katsojaan päin, mikä loi syvyyden vaikutelmaa. Sommittelu on vaihtelevaa ja luovaa. Katsoja ikään kuin vedetään mukaan kuvattuun tilanteeseen. Giotto on myös kuvannut tarkasti menneiden aikojen asuja.
"Si tratta di dettagli, perché è lì che si trova il vento nuovo che Giotto ha portato nell’arte, ovvero i sentimenti e le emozioni che si nascondono in una mano che stringe delicatamente un panneggio oppure nelle gote rosse e gonfie di un angelo."
Kuva: Public Domain
Juudaksen suudelma, Scrovegni
Giotton sininen - blu oltremare
Blu oltremare è il blu dei cieli di Giotto. È uno dei colori più famosi della storia dell’arte.
Giotton siniset taivaat. Blu oltremare, ultramariinin sininen, yksi taiteen historian kuuluisimmista väreistä.
Noin tuhannen vuoden ajan taivas oli ollut kullan värinen. Voisi sanoa, että vasta Giotto huomasi, että taivas on sininen ja pilvet muistuttavat pumpulia.
È il blu dei cieli di Giotto, sebbene in alcuni casi, come per gli Scrovegni, l’artista abbia utilizzato la più economica azzurrite ottenendo un colore molto simile. Teksti täältä.
Giotton maalaustekniikka
Giotto käytti maalauksissaan fresco secco -tekniikkaa. Koska sininen ultramariinipigmentti oli kallista, se maalattiin jo kuivuneelle laastille, jotta se säilyttäisi loistonsa. Mutta koska se ei sekoittunut laastiin, se myös irtosi helpommin.
"Enrico degli Scrovegni ordered that, because of the expense of the pigment ultramarine blue used, it should be painted on top of the already dry fresco (secco fresco) to preserve its brilliance. For this reason it has disintegrated faster than the other colors which have been fastened within the plaster of the fresco."
Giotton persoona
Ulkomuodoltaan ilmeisen rujo Giotto oli ulospäinsuuntautunut, humoristinen, henkilönä varsin pidetty ja hyvän seuramiehen maineessa. Giotton kerrotaan myös harrastaneen kepposia. Vasari kertoo esimerkiksi, että Giotto oli salaa maalannut opettajansa Cimabuen tauluun niin elävän näköisen kärpäsen, että opettaja yritti useamman kerran hätistellä sitä pois.
Giotton ympyrä
Giotto pystyi piirtämään täydellisen ympyrän vapaalla kädellä.
Tarinan mukaan Giotto lähetti paaville näytteeksi taidoistaan piirtämänsä ympyrän.
Giotton teoksia
Giotton ensimmäisiä julkisia töitä olivat Badian kirkon alttaritaulut Firenzessä. Alttaritaulussa Neitsyt Marian ilme kuvastaa tämän pelkoa arkkienkeli Gabrielin tervehtiessä Mariaa.
Giotto maalasi muun muassa kuvia Pietarinkirkkoon paavin pyynnöstä.
Kuva: Public Domain
Predella
Scrovegni-kappeli (La Cappella degli Scrovegni), Padova
Giotton päätyönä voi pitää Padovan Scrovegni-kappelin eli Arena-kappelin 37 raamatun aiheisiin liittyvää seinämaalauksia (1304–1313). Freskoja pidetään yhtenä länsimaisen taiteen mestarityönä.
Tilaajana toimi pahamaineisen Scrovegnin koronkiskurisuvun jäsen. Kappeliprojekti herätti tästä syystä aikalaisissa paheksuntaa. Maalausten ilmeikkyys ja todentuntuisuus herättivät sen sijaan tuolloin suurta huomiota.
Kappeli sijaitsee Padovan historiallisessa keskustassa.
"Kappelin seinille Giotto kuvasi Uuden testamentin avainkohtaukset (7/3). Niitä leimaa kristallinen selkeys ja helppotajuisuus. Kohtaukset esitetään ikään kuin näyttämöllä ja pyrkimys perspektiiviseen kuvaustapaan luo maalauksiin tilan tuntua enemmän kuin yhdenkään aikaisemman maalarin töissä. Myös ihmishahmot on kuvattu lähes veistoksellisen kolmiulotteisina, ei enää linjakkaan kaksiulotteisina.
Kristusta itketään -kohtauksessa huomattavinta on kuitenkin tunneilmaisun riipaisevaisuus. Eleet ja asennot ovat kuin tragediasta. Itse asiassa niillä saattaakin olla sukulaisuutta myöhemmin kadonneisiin kirkkoteatterin muotoihin. Tunneilmaisu on äärimmäistä selkeän kerronnallisuuden siitä lainkaan kärsimättä. Uskonnollisuus, monumentaalisuus ja realismi kohtaavat poikkeuksellisella tavalla."
Lainaus täältä.
Kuva: Public Domain
Natività di Gesù
Kuva: Public Domain
Natività di Gesù (dettaglio)
5 cose da sapere sulla Cappella degli Scrovegni
Assisi
Assisi. Kartta ja kuvat basilikan teoksista
Assisi. Kartta ja kuvat basilikan teoksista
Tietoa
Giotton taidetta eri puolilla Italiaa (eng /it)
- Giotto di Bondone (suo Wikip)
- Giotto (eng Wikip)
- Giotto di Bondone (simple Wikip eng)
- Giotto (it Wikip)
- Giotto - the Inventor, the Innovator
- Giotto di Bondonen taustaa (Vaasa, edu)
Videoita
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti