Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2010 |
Vuonna 1952 Hollywood keksi sekä ampiaisvyötäröisen Vespan että ampiaisvyötäröisen Audrey Hepburnin. Elokuva Vacanze romane (1953) - Loma Roomassa sai aikaan Vespa-huuman. |
Kuva: Pubblico dominio
Un'immagine del film Vacanze romane del 1953.
Audrey Hepburn, Gregory Peck
Monet filmitähdet tuohon aikaan ajelivat
Vespoilla.
Tässä Vittorio Gassman.
Vespan prototyyppi: Il Paperino 1943
"La Vespa è un modello di scooter della Piaggio, brevettato il 23 aprile del 1946, su progetto dell'ingegnere aeronautico Corradino D'Ascanio."
Paperino 1943
Vespa sai muotonsa jo ennen 1950-lukua. Vespan edeltäjä Il Paperino
eli Aku Ankka oli mallina maailman myydyimmälle kaksipyöräiselle ajoneuvolle. Paperino
suunniteltiin sodan aikana 1943, ja se oli täysin erilainen kuin 1920-luvulla
suunnitellut polkumopot. Paperino muistutti ominaisuuksiltaan moottoripyörää, siinä
oli kolme vaihdetta ohjaustangossa, ajovalot lokasuojassa, istuimen edessä
sijaitsi koteloitu keskusmoottori.
Kuva: Creative Commons
1947 Vespa 98 100cc
Italialaiset ovat ylpeitä kaikesta muusta paitsi fasismin
aikakaudesta. Sodan takia varsinainen Vespa syntyi vasta fasistivallan jälkeen. Vespa
symboloi erinomaisesti fasismivallan muuttumista demokratiaksi. Sota tuhosi
italialaiset teollisuuslaitokset, Paperinoa ei voitu enää valmistaa. Vuoden 1946
jälkeen Italian jälleenrakentaminen eteni verkkaista tahtia. Suuret
investoinnit suuntautuivat Saksaan, Italian oli pärjättävä yksin. Italialaisten
oli ponnisteltava saadakseen ruokaa. Maatalous ei
tuottanut riittävästi, teollisuutta ei ollut, ei hallintoa eikä teitä.
Il Paperinosta tulee Vespa
"Con il marchio Vespa si indica nel mondo la linea di scooter Piaggio la cui produzione è iniziata a Pontedera, Italia, nel 1946."
Tehtailija Enrico Piaggio halusi luoda pula-aikaan sopivan
ajoneuvon, joka olisi huokea mutta mukava. Piaggio oli valmistanut laivojen,
junien ja pommikoneiden koreja, mutta ei koskaan kaksipyöräisiä ajoneuvoja. Hän
pyysi apuun lentotekniikan asiantuntijan helikopterisuunnittelija Corradino
D’Ascanion suunnittelemaan parannetun version Paperinosta.
Corradino D’Ascanion halusi uudistaa Paperinon muotoa ja
luoda ajoneuvon, joka olisi mahdollisimman kaukana perinteisestä moottoripyörästä. Vespaa valmistettiin Pisan lähellä sijaitsevassa Pontederan kylässä. Työntekijöiden
oli opittava rakentamaan aivan uudenlainen ajoneuvo, jossa oli aivan
uudenlaisia teknisiä ratkaisuja.
Piaggio oivalsi että Paperinosta tulee mieleen
ampiainen: ampiaisvyötärö ja leveät lanteet. Vespa tarkoittaa ampiaista.
Uudessa ajoneuvossa oli Paperinon pelkistetty muotoilu,
mutta ei keskusmoottoria. Voimansiirtomekanismi siis muuttui. Kuten myös nimi.
Il Paperinosta tuli La Vespa. Takapyörä tuli kiinni moottoriin, ketjuja ei ollut. Itsekantava kori oli kevyt
mutta tukeva. Tukevan korin ansiosta Vespa kesti tuon ajan
huonoja teitä. Ohjaus toimi toispuolisella ripustuksella. Istuin oli matalalla,
jotta nainen voi ajaa ilman että hameenhelmat nousevat ylös.
Kuvalinkki täältä
Alkujaan Vespassa oli vain 98-kuutioinen kone. Vuonna 1947
sylinteriä kasvatettiin 125 kuutioon, mutta Vespassa oli yhä kolme vaihdetta.
D’Ascanio sijoitti moottorin taakse säästääkseen kuljettajaa melulta ja
öljytahroilta, mutta moottorin paino veti ajoneuvoa oikealle. Kuljettajan oli
korjattava tämä kehollaan, jotta ajoneuvo ei kaatuisi nurin.
Vespa oli tarkoitettu työläisten kulkuneuvoksi.
1950 Vespaa alettiin valmistaa Ranskassa. Jotkut hurjapäät ajoivat Vespoilla
Englantiin. Vespa valloitti koko Länsi-Euroopan Italian nuorison vanavedessä. Vespa
oli moottoripyörää hauskempi, mukavampi ja varmempi. Se sopi sekä matkailuun
että moottoriurheiluun. Vespalla eivät
ajaneet vain romanssia etsivät nuorukaiset, vaan myös uskaliaat paparazzit, toinen
1950-luvun Italiassa syntynyt ilmiö. Vespoilla järjestettiin myös kilpailuja.
Gran Sportin 1955 ajovalo sijaitsi ohjaustangossa. Muutos tehtiin vientisyistä. Tämä
erottaa 60-luvun Vespat aiemmista malleista. Vuonna 1956 Piaggio juhli miljoonatta
Vespaa.
1957 Roomassa perustettiin Euroopan talousyhteisö. Fasismin
aika unohdettiin, liirasta tuli eurooppalainen valuutta, ja Italiasta
suosituimpia lomakohteita.
1958 Piaggio esitteli pienen auton Vespa 400. 2-sylinterinen ja 400-kuutioinen Vespa-auto menestyi kuitenkin huonosti. Vespa-autoa ei myyty Italiassa, jotta se ei olisi kilpaillut Fiat 500:n kanssa. Mutta Euroopassa vallitsi taloudellinen nousukausi, Vespa-autoa pidettiin liian pienenä.
Kaksipyöräinen Vespa jatkoi kuitenkin maailmanvalloitusta. Jopa
Neuvostoliitolla oli oma Vespa-lisenssinsä. Siellä valmistetut Vespat olivat
tosin varsin ankean värisiä.
1960- ja 1970-luvuilla Vespa levisi ympäri maailmaa. Siitä tuli
nuoruuden ja vaurauden symboli Afrikassa ja Aasiassa. Vespa vietiin
Etelä-Amerikkaan, ja sitä valmistettiin Intiassa. Poika saattoi leveillä
Vespalla joutumatta vararikkoon. Eikä kyydittävän tytön tarvinnut nostella
helmojaan.
1999 Pontedera
Vespoja valmistetaan yhä Pisan lähellä Pontederassa. Ajat
ovat muuttuneet, Vespa ei.
Vespalla on ollut enemmän ja vähemmän tylikkäitä tai menestyksellisiä kilpailijoita. Vanhojen tuotteiden jäljittely on yleinen trendi, mutta kopiotuote ei koskaan ole pärjännyt alkuperäiselle.
Vespa osaa mainostaa
Pula-ajan olosuhteisiin valmistetusta Vespasta tuli Italian
menestyksen symboli. Vespasta tuli
italialaisen dolce vitan symboli. Jos ”Jumala
loi naisen”, Vespa oli paratiisi
kahdelle. Paradiso per due. Io Vespa tu
Jane.
Kuvalinkki täältä.
Kuvalinkki täältä.
Vespan myötä syntyi myös ensimmäinen pin up –kalenteri.
Kuvalinkki täältä
|
- Vespa (sito ufficiale del gruppo)
- Vespa (suom Wikipedia)
- Vespa (it Wikipedia)
- Piaggio Paperino (it Wikipedia)
- La Vespa. Storia del design italiano
- Museo Piaggio
- Vespa (suom)
Video
- 2008-2010 Vespa GTS 300 official video
- Paperino prototype in Museo Piaggio
- Raduno Vespa 2012
- La storia della Vespa - Museo Piaggio
- Pubblicità Vespa (mainoksia)
- La Vespa, oggetto d'arte contemporanea (tuunattuja vespoja) (video)
Design tässä blogissa:
- Murano (lasi)
- Piccola Grande Italia
- Espressopannut
- Stilisti e Marchi (muoti)
- Macchine (autot)
- Vespa
- Design italiano - la casa
- Renzo Piano - arkkitehti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti