Pyydetty artikkeli
Olen peruskoulun ruotsin ja englannin opettaja, nyt
eläkkeellä. Eläkkeellä ollessani kiinnostuin italian kielestä ja Italian
kulttuurista. Tein harrastuksestani blogin.
Minulta kysyttiin - asiantuntijataholta - miten tulin
tehneeksi blogini italian kielestä ja Italian kulttuurista ja pyydettiin
artikkelia urastani ja blogista. Halusin itsekin tietää.
Sen selvittämiseksi on kaivauduttava hetkeksi
historiaan.
Kaikki alla oleva koskee lähinnä kielten opetusta, alue
jonka tunnen.
Mutta uskoakseni sama pätee myös muihin oppiaineisiin.
Innostus!
Olen aina ollut helposti innostuva, utelias ja kokeilunhaluinen,
sekä ahkera ja sinnikäs siinä mihin innostun, vaikka itse sanonkin. Kiinnostava
projekti vie minut mukaansa kokonaan. Olen toisaalta myös helposti pitkästyvä. Olen
aina etsinyt uusia haasteita. Sellaisiakin, jotka ehkä ovat hiukan liian vaikeita
senhetkiselle osaamistasolleni.
On mielenkiintoista oppia uutta ja kehittyä.
Aikojen alku!
Kun aikojen alussa ihan ensimmäiseen tietokoneprojektiin
koulussa haettiin osallistujia, lähdin empimättä mukaan.
Tietämättä ja
ymmärtämättä ollenkaan, mistä on kyse.
Elettiin siis aikoja, jolloin kukaan ei tiennyt tietokoneista
paljoa, ja tietokoneiden opetuskäytöstä ei mitään. Ei Suomessa eikä missään
päin maailmaa. Kaikki oli uutta – ja ihmeellistä. Tietoverkkoa ei silloin tietenkään
vielä ollut, oli vain tietokone. Ja korppuasema. Ja jokunen nerokas, mutta nyt
ajatellen kömpelö ohjelma.
Ensimmäistä projektia seurasi lukuisia muita. Myös minun
kohdallani. Suomessa ja muualla etsittiin kiihkeästi opetuksen viisasten kiveä.
Yhteiskunnan, ja myöhemmin myös EU:n, rahaa kului, kun projektityöryhmä
toisensa jälkeen kokoontui.
Siihen aikaan oli vielä rahaakin.
Kaiken kaikkiaan,
tulokset olivat luvalla sanoen vaatimattomia.
Opettaja!
Kun vuosi toisensa jälkeen opettaa samoja vanhoja asioita yhä
uusille ja uusille oppilaille, on pitkästymisen vaara olemassa. Jos opettaja on
pitkästynyt, oppilaskin pitkästyy. Minä halusin välttää tämän kokeilemalla
kaikkia mahdollisia keinoja, joita tietotekniikka opetukseen vain suinkin tarjoaisi.
Kokeilin muiden tekemiä ns. opetusohjelmia, ja tein myös joitakin omia. Kaikki
ne ovat vaipuneet unholaan. Kun tietoverkko sitten tuli, opettelin käyttämään monia
erilaisia opetusalustoja, kun ne toinen toisensa jälkeen vaihtuivat. Kehittelin
niihin opetusmateriaalia.
Nekin ovat ehkä vaipumassa unholaan, kun en enää ole
niistä huolehtimassa?
Muut opettajat!
Olin innokas myös herättelemään muita opettajia käyttämään
tietotekniikkaa opetuksen apuna. Olin itse kouluttautunut, opiskelin
omatoimisesti ja toimin myös itse kouluttajana. Halusin näyttää, mitä kaikkea
mielenkiintoista tietokoneella voi tehdä ja mitä kaikkea Internetistä
opetukseen löytyy.
Tuntui että se oli taistelu tuulimyllyjä vastaan. Ymmärsin
toki ongelmat ja vaikeudet. Kouluilla ei ollut riittävästi laitteita, laitteet
ja ohjelmat muuttuivat jatkuvasti, laitteet vanhenivat nopeasti ja olivat osin epäkunnossa,
tietotekniset taidot olivat puutteelliset, aluksi myös oppilailla,
sijaisjärjestelyt koulutusten aikana olivat hankalat, opettaja joutui
tekemään runsaasti lisätöitä ilmaiseksi ja omalla ajallaan. Ei ollut myöskään syntynyt
yleisesti hyväksyttyjä opetuksen tietoteknisiä käytänteitä, ei tiedetty mitä
pitäisi ja mitä voisi tehdä, opetusmetodit pohjautuivat oppikirjaan, ja osa
opettajista jopa vastusti tietokoneita aktiivisesti.
Sitten!
Sitten tietokoneiden ja tietoverkkojen maailmassa kaikki
muuttui, ja hyvin nopeaan tahtiin. Oppilaiden tietotekniset taidot alkoivat olla
opettajien taitoja paremmat. Hyvin pian oppilaat elivät jo kuin eri kulttuurissa,
oli kännykät, tietokonepelit ja mitä kaikkea. Tuli sosiaaliset mediat. Oppilaat
omaksuivat uudet laitteet ja käytänteet itsestään selvyyksinä. Koulu kulki
jälkijunassa. Opetuskäytänteitä ei ollut vieläkään. Käytänteiden kehittäjillä
ja tarjoajilla ei aina tuntunut olevan yhteyttä ruohonjuuritasoon, siis siihen mitä oppilaiden
kanssa ja luokkahuoneessa on mahdollista tehdä ja mitä ei. Eikä siihen, mitä
opettajat tarvitsevat ja haluavat. Viisasten kivi oli edelleen löytämättä.
Karvalakkimalli!
Ajatus varsinaisista laajemmista ”opetusohjelmista” lienee suuremmaksi
osin unohdettu? Opetusalustat puolestaan ovat usein olleet joko liian kalliita tai liian
vaikeita ja hankalia opetella ja käyttää. Mitä jää jäljelle?
Jäljelle jää karvalakkimalli. Jäljelle jää itse Internet.
Jäljelle jäävät uudet ja ilmaiset, kohtalaisen helppokäyttöiset ohjelmat, kuten
esimerkiksi ohjelmat blogien tekemiseen. Jäljelle jää pilvitallennuksen
mahdollisuus. Sosiaaliset mediat. Kaikki se, jota oppilaat jo osaavat käyttää
ja käyttävätkin.
Erityisesti kielten opetukseen Internet tarjoaa hyvin monenlaista ja monipuolista materiaalia ja monia mahdollisuuksia.
Minun mottoni on ollut:
Olen odotellut, milloin joku ylempi taho kiinnostuu asiasta. Mutta ainahan on kyse rahasta.
Minun mottoni on ollut:
Netti on kielten aarreaitta - ja suuri seikkailu!
Olen odotellut, milloin joku ylempi taho kiinnostuu asiasta. Mutta ainahan on kyse rahasta.
Nyt Internet on jo niin täynnä materiaalia, että käyttökelpoisen
opetusmateriaalin löytäminen sieltä alkaa olla hankalaa ja ennen kaikkea aikaa vievää. Materiaali
täytyy kerätä yhteen, ja sitä täytyy ylläpitää, kehittää ja päivittää.
Ymmärrän tietenkin myös näihin asioihin liittyvät ongelmat,
vielä ratkaisemattomat tekijänoikeuskysymykset, tietoturvaongelmat sekä
oppilasturvakysymykset. Nämä ovat suuria asioita, mutta ratkaistavissa.
Italiaa eläkkeellä!
Kun kaiken tämän jälkeen aloin opiskella italiaa
kansalaisopistossa, arvaatte ehkä mitä tapahtui? Pitkästyin. Oppikirja on
erinomainen perusta kielen opiskelulle. Mutta pitkästyin sen yksitasoisuuteen
ja sen yksipuolisuuteen. Oppikirjan ääninauha on ihan hyvä, mutta pelkästään
sen ja kirjan varassa tuntui että kieltä ei opi. Halusin enemmän. Halusin tunteita, halusin innostusta. Hauskuutta ja huumoria. Vaihtelua. Tietoa. Kulttuuria. Ahaa-elämyksiä. Halusin elämää.
Aloin surffailla netissä ja kerätä itseäni kiinnostavia
linkkejä. Tein niistä blogia itselleni. Koristelin linkkejä matkavalokuvillani.
Kun blogi kasvoi ja kasvoi, ystäväni sanoi, että muutkin voisivat olla siitä
kiinnostuneita. Mieleeni syntyi bisnesidea. Jokunen euro korvausta tehdystä työstä olisi kyllä ihan kiva… Laajensin siis blogia ja tarjosin sitä erittäin
edulliseen hintaan työväenopistoille ja kansalaisopistoille. Italiaa opetettiin
150 laitoksessa. Sain viisi ostotarjousta. Tiedän, rahaa ei ole.
En lannistunut. En halunnut antaa periksi. Omasta mielestäni
blogi ja Internet ovat mitä oivallisin keino oppia kieltä. Olin itse siitä hyvä
esimerkki. Kielen puhuminen ei kyllä vielä oikein suju, mutta kielen ymmärtäminen ja
kulttuuritietous ovat kahdessa ja puolessa vuodessa tehneet nollapisteestä huiman harppauksen.
Olen varsin tyytyväinen, lukiessani uutisia italiaksi… Olen toki lukenut oppikirjaakin,
paria muutakin oppikirjaa itse asiassa, ja tehnyt harjoitustehtävät säntillisesti. Käyn edelleen italian tunneilla.
Jonkin aikaa harkittuani päätin vuoden 2012 alussa ottaa
suuren askeleen ja jakaa blogini muille - ilmaiseksi. Onhan se suuren
Internetinkin kantava ajatus. Ilman ilmaiseksi jakamista meillä ei olisi
Wikipediaa, ei YouTubea eikä paljon paljon muutakaan. Aloin siis mainostaa blogiani
sosiaalisissa medioissa.
Palautteita!
Saamani palaute blogistani on ollut erinomaista ja innostavaa. Joku opettaja toivoi vastaavanlaisia blogeja myös muihin kieliin.
Minä olen tehnyt tämän blogin yksin. Mutta vastaavia voi pystyttää
yhteistoimin. Sekin on nykyisen Internetin pääajatuksia. Ilman yhteistyötä ei
Wikipediaa olisi. Wikipedia on yhteistyön suuri monumentti.
Nyt!
Kadehtien olen seurannut, kuinka omaan kouluuni ja muualle nyt on saatu
Smartboardit ja iPadit ja mitä kaikkea. Sellaisista olin unelmoinut niin
pitkään kun niitä on ollut olemassa… Mitä kaikkea olisinkaan voinut niillä
tehdä! Mutta hyvä näin. Kehitys menee eteenpäin. Minä teen italian blogiani ja
toivon, että se joskus päätyy jollekin Smartboardille. Ja mahdollisimman monen
italian opiskelijan ja italiafanin tietokoneen näytölle, iloksi ja hyödyksi.
Blogissani on lisää ajatuksia, mietteitä ja tarinoita:
Blogini osoite on
anita-italia.blogspot.com
Palautetta otan vastaan mielelläni, ja toivomuksia ja ehdotuksia
blogin kehittämiseen. Jos joku haluaa tehdä yhteistyötä, sekin sopii mainiosti.
Linkkiä saa mielellään jakaa sosiaalisissa medioissa ja kaikin muin tavoin.
Benvenuti a tutti!
Anita Nehrenheim
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti