Motto

"È necessario imparare tanto a lungo quanto a lungo si vive."

Blogi italian kielen opiskelijoille ja Italian kulttuurista kiinnostuneille.
Blogiin on koottu linkkejä kielen ja kulttuurin eri alueilta.
Blogi sisältää myös Italian matkakuvia sekä opiskeluvinkkejä.

Benvenuti a tutti!

----


* Valitse itseäsi kiinnostava aihe oikealta kohdasta
Valitse aihe!
Numero kertoo kuinka monta eri sivua aiheesta löytyy. Selaa niitä painikkeesta Vanhemmat tekstit.

* Tai selaa Blogiarkistoa.

16.9.2012

Gondolit


Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012

Venetsialainen gondoli (gondola) on kaikille tuttu, vaikka ei sellaisen kyydissä olisi ollutkaan. Gondoli on kiehtova kulkuväline, ja siihen liitetään romanttisia asioita: rakastunut pariskunta, onnellinen hääpari, komeat historiaa tihkuvat rakennukset, uljas ja ryhdikäs olkihattuinen gondolieeri raitapaidassaan ohjaamassa venettä, joka hiljalleen ja rauhallisesti lipuu lukuisten pikku siltojen alitse, samalla kun jostakin kuuluu ihania italialaisia serenadeja.

Sanan gondola alkuperää ei ole pystytty selvittämään.

Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012

Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012

Gondoliajelujen hinnat vaihtelevat. Kannattaa kysellä hintoja. Maksu on venekohtainen. Veneeseen otetaan kuusi matkustajaa kerrallaan. 40 minuutin ajelu maksaa ehkä 100 euroa. Maksoin matkastani uskoakseni parisenkymmentä euroa (veneessä kuusi matkustajaa). En kiinnittänyt hintaan huomiota, koska halusin ajelulle. Olisin maksanut enemmänkin.


Perinteinen gondoliajelu on viehkeä ja romanttinen kokemus

Ilman vierellä istuvaa rakastettuakin.

Mukaan gondoliporukalle annettiin pullo kuohuviiniä. Muovimukit, mutta se ei tunnelmaa haitannut.

Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012

Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012

Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012


 Gondolieerit

Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012


Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012
Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012
Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012
Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012

Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012
.
Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012
Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012
Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012
Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012
Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012
Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012


Gondolieerit olivat taitavia, vahvan näköisiä ja erittäin komeita seisoessaan ylväinä veneensä kannella. 


He nauroivat ja huutelivat toisilleen, omia juttujaan, omalla murteellaan, josta ei ymmärtänyt sanaakaan. 


Nyt he eivät laulaneet italialaisia serenadeja. Pyysin kyllä. Oli ihan pakko, leikilläni, italiaksi. 


Gondolieerin perinteisin asu on raidallinen pusero ja olkihattu, jossa on nauha. Raidat ovat sinisiä, mustia tai punaisia ja nauhat sinisiä tai punaisia.


Nyt ei olkihattuja näkynyt, muuta kuin joillakin kaduilla oleskelevilla gondolieereilla.

Olisin halunnut kuvan olkihattuisesta gondolieerista, mutta kadulla seisoskelijat eivät jostakin syystä antaneet kuvata itseään.


Sinivihreillä laineilla oli ruuhkaa, kun turistigondoli toisensa perään lipui melkoisen ahtailla väylillä. 


Mutta meno oli tasaista, rauhallista ja tyynnyttävää, samalla kuitenkin oudosti kiihdyttävää. 


Samaan ajatukseen pyrkivät romanttinen tietoisuus ikivanhoista perinteistä ja ylpeistä gondolieerisuvuista sekä toisaalta moderniin markkinatalouteen kuuluva turistien rahastaminen ja vielä veden aiheuttamat tuhot rakennuksille. 


Mieleen tunki siis yhtaikaa romanttisia mielikuvia ja vähemmän romanttisia asioita.


Luulisi, että gondolieereilla ei ainakaan ole hätäpäivää Italian talouskriisin aikana. Turisteja näytti riittävän. Vaikka mistäpä sen tietää.


Gondolieerin ammattia ja gondolieerien määrää säätelee erityinen kilta (Istituzione per la conservazione della gondola e la tutela del gondoliere). 


Gondolieereina toimivat perinteisesti miehet, jotka useimmiten kuuluvat vanhoihin gondolieerisukuihin. 


Alla naisten asemasta gondolieereina.
.


Nainen gondolieerina

Kaikkien aikojen ensimmäinen virallinen naisgondolieeri (Giorgia Boscolo) alkoi toimia vasta vuonna 2009/2010, kun pari vuotta aiemmin oli perustettu gondolieerin tutkinto. Tutkinnossa testataan Venetsian historian ja nähtävyyksien osaamista, kielitaitoa sekä gondolin käsittelytaitoa. Venetsiassa on vain kaksi naispuolista gondolieeria. Miespuoliset gondolieerit suhtautuvat heihin peitellyn vihamielisesti, joskus jopa peittelemättömän kylmästi ja ilkeästi, naisgondolieeri kertoi televisiossa. Naiset eivät saa poimia matkustajia reittien varrelta, vaan he toimivat tiettyjen hotellien palveluksessa.

Lähteet:

TV-ohjelma Kiehtova maailma: Välimeren salaisuudet
Wikipedia


Gondolien koristeet

Gondolit ovat perinteisesti ja ylellisen näköisesti koristeltuja, voisi sanoa jopa ylikoristeltuja, mutta niin kuuluu ollakin. Koristeet tekevät gondolimatkasta erikoisen ja ikimuistoisen.

Il ferro

Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012

"Il tipico pettine o ferro di prua (in veneziano fero da próva o dolfin) ha lo scopo di proteggere la prua da eventuali collisioni ed anche come abbellimento." (Wikipedia)

Kampa eli keularauta (il ferro/fèrro) (rauta) suojaa keulaa törmäykseltä ja toimii myös koristeena. Painavan koristeen tarkoitus on myös tasapainottaa venettä. Eteenpäin työntyvät kuusi sakaraa (ja välikoristeet) kuvaavat Venetsian kaupunginosia, taaksepäin oleva sakara la Giudeccan saarta, kaareva osa Venetsiaan hallitsijan, dogen päähinettä (hiippa) sekä Rialton siltaa, koko rautainen osa Canal Grandea.


Kuva sivulta Carnevale di Venezia

Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012
Välikoristeita ei näytä aina olevan.


Istuimet

Tuolit ovat kuin valtaistuimia. Niitä on ainakin mustia, punaisia ja oransseja. Kahdessa istuimessa on selkänojat, ne lienevät pariskunnille tai kunniavieraille. Istuimet on varustettu ryijyreunuksin, ja tupsut on soinnutettu istuinten väriin.

Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012

Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012

Koristeet

On merellisiä kohokuvioita, kullanvärisiä koristeita, messinkisiä hevosia ja muita olioita, köysiä, tupsuja.

Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012

Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012

Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012

Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012

Gondoli ennen vanhaan

Aikoinaan gondolit olivat muodoltaan erilaisia, ja niissä oli matkustajia suojaava katos. Turistit valittivat katoksen estävän näkyvyyttä, ja ne poistettiin. Banaaninmuotoinen gondoli syntyi 1800-luvulla. 1900-luvun puolivälissä kaupunki kielsi gondolien muodonmuutokset. Gondoleita on joskus ollut kymmenisen tuhatta, nykyään nelisen tuhatta (tiedot vaihtelevat). Aikaisemmin gondolit olivat värikkäitä, mutta nykyään on voimassa määräys, että niiden tulee olla mustia.




Gondolin rakenne

Gondoli on rakennettu 280 eri osasta, ja siihen on käytetty kahdeksaa eri puulajia. Rakentamiseen menee yli vuosi. Gondoli on yli 10 metriä pitkä, ja se on muodoltaan epäsymmetrinen, vasen puoli on pitempi kuin oikea puoli. Gondolia soutaa yksi tai kaksi gondolieeria keulaa ohjaten. Gondoli on tasapohjainen ja kulkee melko matalassakin vedessä. Gondolin airo on nimeltään rèmo, monimutkaisen muotoinen (kyynärnivelen muotoinen) hankain on forcola / fórcola.



View Larger Map

Gondolin kulkureitit

Venetsiassa on 170 kanaalia ja 400 siltaa. Gondolit ovat nykyään pääasiassa turistien huviajeluja varten. Kesäaikaan Venetsiassa käy päivittäin kymmeniätuhansia turisteja. Gondolin kuljettaminen ahtailla ja ruuhkaisilla reiteillä matalien siltojen alitse on varsin vaativaa, joskus vaarallistakin. Reittejä on erilaisia. Pääreitti on Canal Grande, pienimmät reitit ovat hiljaisia, ei näy jalkakäytäviä eikä ihmisiä, ainoastaan talojen takaosia. 

Venetsiassa järjestetään myös gondolikilpailuja.


Venetsia tässä blogissa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti