Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012 |
Venetsialainen gondoli (gondola) on kaikille tuttu, vaikka ei sellaisen kyydissä olisi ollutkaan. Gondoli on kiehtova kulkuväline, ja siihen liitetään romanttisia asioita: rakastunut pariskunta, onnellinen hääpari, komeat historiaa tihkuvat rakennukset, uljas ja ryhdikäs olkihattuinen gondolieeri raitapaidassaan ohjaamassa venettä, joka hiljalleen ja rauhallisesti lipuu lukuisten pikku siltojen alitse, samalla kun jostakin kuuluu ihania italialaisia serenadeja.
Sanan gondola alkuperää ei ole pystytty selvittämään.
Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012 |
Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012 |
Gondoliajelujen hinnat vaihtelevat. Kannattaa kysellä hintoja. Maksu on venekohtainen. Veneeseen otetaan kuusi matkustajaa kerrallaan. 40 minuutin ajelu maksaa ehkä 100 euroa. Maksoin matkastani uskoakseni parisenkymmentä euroa (veneessä kuusi matkustajaa). En kiinnittänyt hintaan huomiota, koska halusin ajelulle. Olisin maksanut enemmänkin.
Perinteinen gondoliajelu on viehkeä ja romanttinen kokemus
Ilman vierellä istuvaa rakastettuakin.
Mukaan gondoliporukalle annettiin pullo kuohuviiniä. Muovimukit, mutta se ei tunnelmaa haitannut.
Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012 |
Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012 |
Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012 |
Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012 |
- Venice gondola serenade (video)
- Cosa da fare n. 116 - Andare in gondola a Venezia (video, myös tietoa, it)
- Venezia, gondola (videohaku)
- Istituzione per la conservazione della gondola e la tutela del gondoliere
Nainen gondolieerina
Kaikkien aikojen ensimmäinen virallinen naisgondolieeri (Giorgia Boscolo) alkoi toimia vasta vuonna 2009/2010, kun pari vuotta aiemmin oli perustettu gondolieerin tutkinto. Tutkinnossa testataan Venetsian historian ja nähtävyyksien osaamista, kielitaitoa sekä gondolin käsittelytaitoa. Venetsiassa on vain kaksi naispuolista gondolieeria. Miespuoliset gondolieerit suhtautuvat heihin peitellyn vihamielisesti, joskus jopa peittelemättömän kylmästi ja ilkeästi, naisgondolieeri kertoi televisiossa. Naiset eivät saa poimia matkustajia reittien varrelta, vaan he toimivat tiettyjen hotellien palveluksessa.
Lähteet:
TV-ohjelma Kiehtova maailma: Välimeren salaisuudet
Wikipedia
Gondolien koristeet
Gondolit ovat perinteisesti ja ylellisen näköisesti koristeltuja, voisi sanoa jopa ylikoristeltuja, mutta niin kuuluu ollakin. Koristeet tekevät gondolimatkasta erikoisen ja ikimuistoisen.
Il ferro
Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012 |
"Il tipico pettine o ferro di prua (in veneziano fero da próva o dolfin) ha lo scopo di proteggere la prua da eventuali collisioni ed anche come abbellimento." (Wikipedia)
Kampa eli keularauta (il ferro/fèrro) (rauta) suojaa keulaa törmäykseltä ja toimii myös koristeena. Painavan koristeen tarkoitus on myös tasapainottaa venettä. Eteenpäin työntyvät kuusi sakaraa (ja välikoristeet) kuvaavat Venetsian kaupunginosia, taaksepäin oleva sakara la Giudeccan saarta, kaareva osa Venetsiaan hallitsijan, dogen päähinettä (hiippa) sekä Rialton siltaa, koko rautainen osa Canal Grandea.
Kuva sivulta Carnevale di Venezia
Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012 |
Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012 |
Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012 |
Koristeet
On
merellisiä kohokuvioita, kullanvärisiä koristeita, messinkisiä hevosia ja muita olioita, köysiä, tupsuja.
Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012 |
Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012 |
Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012 |
Kuva: Anita Nehrenheim (C) 2012 |
Gondoli ennen vanhaan
Aikoinaan gondolit olivat muodoltaan erilaisia, ja niissä oli matkustajia suojaava katos. Turistit valittivat katoksen estävän näkyvyyttä, ja ne poistettiin. Banaaninmuotoinen gondoli syntyi 1800-luvulla. 1900-luvun puolivälissä kaupunki kielsi gondolien muodonmuutokset. Gondoleita on joskus ollut kymmenisen tuhatta, nykyään nelisen tuhatta (tiedot vaihtelevat). Aikaisemmin gondolit olivat värikkäitä, mutta nykyään on voimassa määräys, että niiden tulee olla mustia.
Gondolin rakenne
Gondoli
on rakennettu 280 eri osasta, ja siihen on käytetty kahdeksaa eri
puulajia. Rakentamiseen menee yli vuosi. Gondoli on yli 10 metriä pitkä,
ja se on muodoltaan epäsymmetrinen, vasen puoli
on pitempi kuin oikea puoli. Gondolia soutaa yksi tai kaksi
gondolieeria keulaa ohjaten. Gondoli on tasapohjainen ja kulkee melko
matalassakin vedessä. Gondolin airo on nimeltään rèmo, monimutkaisen muotoinen (kyynärnivelen muotoinen) hankain on forcola / fórcola.
View Larger Map
Gondolin kulkureitit
Venetsiassa on 170 kanaalia ja 400 siltaa. Gondolit ovat nykyään pääasiassa turistien huviajeluja varten. Kesäaikaan Venetsiassa käy päivittäin kymmeniätuhansia turisteja. Gondolin kuljettaminen ahtailla ja ruuhkaisilla reiteillä matalien siltojen alitse on varsin vaativaa, joskus vaarallistakin. Reittejä on erilaisia. Pääreitti on Canal Grande, pienimmät reitit ovat hiljaisia, ei näy jalkakäytäviä eikä ihmisiä, ainoastaan talojen takaosia.
Venetsiassa järjestetään myös gondolikilpailuja.
- Gondoli (suo Wikipedia)
- Gondola (it Wikipedia)
- Gondola (en Wikipedia)
- Gondolas - Wikimedia Commons (kuvia)
- Gondola (kuvahaku)
- Gondola ride (kuvahaku)
Venetsia tässä blogissa
- Gondolit
- Gondoli Gondola (musica)
- Carnevale di Venezia
- Murano - Veneto
- Ennio Marchetto - koomikko, elävä sarjakuvahahmo
- Venetsia
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti